moy

1re édition

MOY.

s. m. de tout genre.
■ Pronom de la premiere personne. Il faut remarquer que ce pronom n’est proprement qu’une variation du pronom le, dans les cas obliques ; c’est pourquoy il ne se met jamais immediatement devant un verbe pour le regir. Ainsi on ne dit point, moy fais, moy dis, mais, je fais, je dis. Comme il y a pourtant plusieurs occasions où il sert de nominatif, nous en rapporterons icy quelques-unes, & nous marquerons aussi en passant les differentes variations, & les differents emplois qu’il a dans les autres cas, nous reservant à faire de plus particulieres observations la dessus dans le Traité de la Grammaire. Moy je vous soustiens que. je vous soustiens moy que. je vous asseure moi qui vous parle. moy dont il a recherché l’amitié. moy pour qui il a temoigné &c. moy, trahir le meilleur de mes amis ! faire une lascheté, moy ! qui le dit, c’est moy qui vous en réponds. qui fut bien aise, ce fut moy. vous & moy nous sçavons bien. il n’y aura personne que moy. personne que moy ne le sçaura. je m’y rendray, moy deuxiesme. moy ne songeant à rien. j’allay luy dire.
Ce pronom fait au genitif De moy ; mais ce genitif n’est presque point en usage : car on ne dit point, La maison de moy, le livre de moy ; mais alors au lieu du pronom personnel on se sert du pronom possessif, & on dit, ma maison, mon livre. Cependant lors que quelque autre genitif precede, on peut fort bien mettre aussi de moy à la suite, au genitif. Ce que je vous dis là est le sentiment de mon frere & de moy. c’est l’avantage de tous les deux, aussi bien de luy que de moy.
Il fait au datif, Moy, à moy,me ; mais non pas en telle sorte qu’on puisse se servir également de toutes ces trois manieres ; car par exemple, Moy, au datif ne se dit qu’avec la seconde personne de l’imperatif des verbes actifs, & avec le verbe neutre Parler ; & il se met tousjours aprés le verbe. Donnez-moy cela. donnez le moy. parlez-moy de cela tantost. Il ne se dit mesme quelquefois que par redondance, & pour donner plus de force à ce qu’on dit ; ce qui n’a toutefois d’usage que dans le discours familier. Faites-moy taire ces gens-là. donnez leur moy sur les oreilles.
A Moy, se joint avec tous les temps des verbes, excepté la remarque cy-dessus ; & hors de cette remarque c’est le seul datif dont on se sert quand le verbe precede. Il est mesme tellement propre aux verbes neutres passifs, aux verbes actifs employez avec les autres pronoms personnels, au verbe Estre, lors qu’il signifie Appartenir, au verbe Avoir, lors qu’il est joint aux noms substantifs, Affaire, Rapport, Relation, & quelques autres semblables, au verbe Tenir, lors qu’il est mis à l’impersonnel, à quelques verbes neutres, comme Songer, Penser, & enfin aux verbes actifs qui se construisent inseparablement avec un substantif, comme Prendre garde ; que dans tous ces verbes là il ne peut jamais estre varié par moy ny me. Cela s’adresse à moy. il s’est confié à moy. il s’est donné à moy. il s’attaque à moy. cela est à moy. vous aurez affaire à moy. il tient à moy. il ne tient qu’à moy d’aller là. songez à moy. pensez-vous à moy ? prenez garde à moy.
Il s’employe mesme aprés la seconde personne de l’imperatif des verbes purement actifs, lors que quelque autre datif precede. Faites ce plaisir là à mon frere & à moy. donnez-luy vostre ressentiment & à moy aussi.
A moy. Joint avec un subst. signifie, Qui est à moy, qui m’appartient. C’est un laquais à moy. un habit à moy. une lettre à moy. il a de l’argent à moy, des papiers à moy.
A moy, Se prend aussi dans la signification de vers moy ; & alors ce n’est plus un datif. Marchez à moy. venez à moy.
De vous a moy. Façon de parler dont on se sert pour témoigner à quelqu’un qu’on luy parle selon ses veritables sentiments, mais qu’il ne faut pas redire ce qu’on luy dit. De vous à moy c’est un pauvre homme, c’est un homme qui ne merite pas l’opinion qu’on a de luy. de vous à moy, je ne croy pas que la chose réussisse.
Me est la troisiesme variation du Datif. Que voulez-vous me donner ? voulez-vous me parler ? il doit m’en escrire un mot ; Et il faut remarquer qu’il se met tousjours devant le verbe qui le regit, si ce n’est lors que ce verbe est a la seconde personne de l’Imperatif ; & que le pronom personnel est suivi de la particule relative En, devant laquelle on retranche l’é. Ainsi on dit, Donnez m’en la moitié. dites m’en un mot. Et ce n’est jamais que de cette sorte que me peut estre employé au datif aprés le verbe.
On dit, Moy, & me à l’accusatif, mais non pas indifferemment. Moy ne se met qu’aprés le verbe qui regit, & il n’a d’usage que, quand ce verbe est à la seconde personne de l’Imperatif. Instruisez-moy. ostez-moy de peine &c. ou lors qu’aprés le verbe qui regit on met quelque autre substantif ; car alors, & à la suite de l’autre substantif on se sert de moy. Il nous est venu voir mon frere & moy.
Hors de la & dans tous les temps des verbes on se sert de l’accusatif Me, qui se met tousjours devant le verbe qui regit, si ce n’est lors que ce verbe est à la seconde personne de l’Imperatif, comme il a desja esté remarqué en parlant du datif Me. Il me sollicite, il m’importune tous les jours. il m’en presse à tout moment. accusez-m’en si vous osez. vous m’avez mis dans l’embarras, retirez-m’en si vous pouvez.
Il fait à l’ablatif, De moy. Il tient cela de moy. c’est de moy seul qu’il dépend. je ne vous parle pas de moy. ce que je vous dis là, je ne le dis pas de moy seulement.
Quant a moy. Façon de parler dont on se sert par energie, & pour donner plus de force & d’emphase à ce qu’on dit. Vous en direz ce qu’il vous plaira, quant à moy je sçay bien ce qui en est.
On dit prov. & fig. Se mettre sur son quant à moy, pour dire, S’en faire accroire, faire l’entendu.
Pour moy, par moy, selon moy, sur moy, & les autres façons de parler où ce pronom est employé, pourront se voir chacune aux prepositions ou particules ausquelles il se joint.
Mon. Pronom possessif masc. de la premiere personne. Mon livre. mon ami. mon bien. mon pere. mon frere.
Il fait au feminin, Ma. Ma mere. ma sœur. ma maison. ma chambre. ma plus grande envie. ma principale affaire ; mais lors que ce feminin, soit substantif, soit adjectif, commence par une voyelle, & suit immediatement le pronom, alors au lieu de Ma, on dit, Mon. Mon ame. mon espée. toute mon esperance. mon unique ressource. mon affaire principale.
Il fait Mes au pluriel du masculin & du feminin. Mes amis. mes livres. mes affaires. mes pensées.
Mien, enne. Pronom possessif. relatif de la premiere p. 101personne. Quand vous m’aurez dit vostre sentiment, je vous diray le mien. ce n’est pas vostre avis, c’est le mien. c’est l’avantage de vostre frere & du mien. vous veillerez à vostre interest & moy au mien. songez-y de vostre costé, j’y songeray aussi du mien. ses amis & les miens s’en sont meslez. il est de ses amis & des miens. c’est son intention & la mienne. vos affaires sont les miennes. Il faut remarquer que dans ce sens Mien, & mienne ne se mettent jamais sans l’article, & ne se joignent avec aucun substantif.
Mien, Se joint quelquefois avec Un, & alors il se met devant le subst. & cesse d’estre relatif. Un mien frere. un mien parent. un mien neveu. une mienne cousine. Mais il commence à vieillir en ce sens là.
On s’en sert encore avec le subst. sans qu’il soit accompagné ny d’article, ny du mot d’Un, & alors il se met tousjours aprés le subst. avec lequel il se construit : ainsi on dit en termes de Pratique. Ces fruits là sont miens. j’ay droit comme Seigneur de Fief de faire les fruits miens. En ce sens il n’a plus guere d’usage que dans le style de Pratique.
Vous pouvez cliquer sur n’importe quel mot pour naviguer dans le dictionnaire.